In één maand kwamen 40.000 meldingen van phishing uit naam Belastingdienst binnen
Afgelopen periode werd de Belastingdienst overspoeld met meldingen van phishing via e-mail, sms of WhatsApp. In één maand tijd werden er 40.000 meldingen bij De Belastingdienst ontvangen van bezorgde burgers die een bericht ontvingen dat ze een bedrag aan de Belastingdienst moesten overmaken, meldt RTL Nieuws op haar website.
De Belastingdienst krijgt in een normale maand ongeveer 8.000 meldingen van phishing binnen. De stijging is volgens de Belastingdienst te verklaren doordat er tijdens de Coronacrisis veel meer burgers online zijn waar cybercriminelen misbruik van proberen te maken.
In een bericht stelt de Belastingdienst dat het onbekend is hoeveel burgers in deze door cybercriminelen opgezette val zijn getrapt. De dienst merkt ook dat de cybercriminelen steeds geraffineerder worden. In de berichten wordt bijvoorbeeld verwezen naar een website waarbij de domeinnaam vrijwel gelijk is aan die van de Belastingdienst, maar dat er bijvoorbeeld 1 letter verschilt, zoals ‘www.belastingdients.nl’.
"De Belastingdienst probeert zoveel mogelijk frauduleuze domeinnamen te blokkeren, maar het is dweilen met de kraan open. De dienst benadrukt dat ze nooit per mail of sms communiceert.’ Aldus de Belastingdienst.
‘Wij zien een flinke toename van het aantal pogingen om argeloze burgers geld afhandig te maken’, stelt Rob de Leur van Vos Orbedo. ‘Cybercriminelen halen alles uit de kast om burgers te verleiden om op links te klikken of direct geld over te maken. Niet alleen de naam van de Belastingdienst, maar ook andere instanties worden gebruikt hierbij. Ook zien we dat mensen direct worden benaderd om geld over te maken. Afgelopen week verscheen er nog een bericht op NU.nl over een ouder echtpaar dat zogenaamd door hun dochter werd benaderd om geld over te maken op een buitenland rekeningnummer. We moeten ons bewust zijn van de risico’s van hedendaagse technologie. Check altijd de instantie of persoon voordat je je laat verleiden om op een link te klikken of geld over te maken. Awareness wordt steeds belangrijker en voorkomt vervelende situatie’, aldus De Leur.
#Aim2Community
#Aim2Incidents