Beveiliging smartphones van organisaties slecht

awareness-bewustzijn

Van alle smartphones die door organisaties aan medewerkers beschikbaar wordt gesteld is 60% slecht beveiligd. BNR meldt dit op haar website na gegevens te hebben opgevraagd bij telecom-adviesbedrijf ReleaseTMS, een van de grotere spelers op het gebied van telecomadvies. Uit dezelfde cijfers blijkt dat wanneer er beveiliging aanwezig is, deze veruit niet afdoende is om veilig informatie uit te wisselen met alle mogelijke risico’s van dien.

Rob de Leur, van Vos Orbedo, een bedrijf dat gespecialiseerd is in informatiebeveiliging geeft aan dat ‘Smartphones meestal buiten de scope van het informatiebeveiligingsbeleid vallen bij organisaties. Bij ISO27001 trajecten zie ik wel dat er binnen organisaties richtlijnen voor het werken met mobile devices zijn opgesteld en dat de verantwoordelijkheid bij medewerkers wordt gelegd’. ‘Cruciaal hierbij is dat het bewustzijn bij medewerkers over wat kan wel en wat kan niet op orde is’.

‘Bewustzijn is, als het om informatiebeveiliging gaat, hoe dan ook een aandachtspunt. Er wordt al snel naar een security officer of de afdeling ICT gekeken bij het beveiligen van het belangrijkste dat een organisatie heeft, namelijk informatie/ data’, aldus De Leur.

Op technisch gebied zijn er wel mogelijkheden, aldus Erik Jan Keijzer, directeur van ReleaseTMS. 'Mobile Device Management zorg ervoor dat je als werkgever meer grip hebt op de beveiliging van de smartphone van je werknemer. Dan kun je de telefoon van een afstand laten 'wipen' van gevoelige informatie als die gestolen wordt. Ook kun je ervoor zorgen dat er geen privémail kan worden ingesteld op het toestel. Dit brengt de risico's flink naar beneden.'

 #Aim2Awareness