Datalek bij Bol.com
Bij Bol.com ontstond door een technische fout een datalek waardoor persoonsgegevens van zo’n 9.000 particuliere klanten online stonden. Het datalek is inmiddels gedicht en Bol.com heeft het lek bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gemeld.
Het gaat om persoonsgegevens zoals de adresgegevens van zo’n 9.000 particuliere klanten die via Bol.com tweedehandsspullen verkopen. De persoonsgegevens waren in de periode 15 juni tot 8 juli in de Bol.com-app zichtbaar. “In die periode zijn de adresgegevens van deze verkopers gemiddeld zo'n 2,5 keer bekeken door onbevoegden.”, aldus Bol.com in een reactie richting RTL Nieuws.
Het datalek is veroorzaakt door een technische fout bij het splitsen van persoonsgegevens van zakelijke klanten en particuliere klanten. "Bij zakelijke verkopers zijn we verplicht de contactgegevens te publiceren, bij particuliere verkopers is dat uiteraard niet de bedoeling.", aldus het bedrijf.
Bol.com heeft conform de richtlijnen van de AP de getroffen klanten op de hoogte gesteld van het datalek incident en hen excuses aangeboden voor de fout. “We nemen de privacy en het beschermen van persoonsgegevens van onze klanten en verkopers uiterst serieus en vinden het dan ook betreurenswaardig dat dit is gebeurd", staat in de e-mail naar de getroffen klanten.
Bol.com heeft het datalek gedicht en het lek gemeld bij de AP.
Eind vorig jaar was er ook al een datalek bij Bol.com. Het ging toen om zo’n 10.000 Nederlandse en Belgische klanten die online speelgoed hadden gekocht van Bol.com-partner Toppie Speelgoed. Dit datalek werd ontdekt door VRT. De persoonsgegevens werden via een forum tegen betaling door een cybercrimineel aangeboden.
#Aim2Community
#Aim2Security-incidenten