Zelfs met de invoering van de AVG blijven commerciële activiteiten mogelijk
Organisaties zijn met de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) veel voorzichtiger geworden als het gaat om het verwerken van informatie. Het is echter wel degelijk mogelijk om commerciële activiteiten te ontplooien. Lees verder in onderstaande case.
Polishouders van CZ, Zilveren Kruis, Menzis en VGZ van wie de kinderen niet naar de tandarts gaan, krijgen een brief van hun verzekeraar (artikel). Hierin worden ouders erop gewezen dat mondzorg bij minderjarigen kosteloos is. Zo moeten gebitsproblemen en hoge kosten op latere leeftijd voorkomen worden.
De Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) had de zorgverzekeraars opgeroepen ouders aan te schrijven hierover. In eerste instantie gaf Minister Bruno Bruins (Medische Zorg) aan het van 'groot belang te vinden dat elk kind naar de tandarts gaat', maar plaatste vraagtekens bij de maatregel. "Als je verzekeraar gaat kijken welke zorg je hebt gehad, en je gaat bellen als je iets niet hebt geconsumeerd, daar ben ik niet zo erg voor." (artikel)
De Autoriteit Persoonsgegevens liet echter aan RTL Nieuws weten dat dit best kan (artikel). "Wij zien geen bezwaar in het versturen van brieven aan verzekerden met kinderen die geen tandartskosten declareren", meldt een woordvoerder. Ze stelt dat de privacyregels in dit geval 'te streng' worden geïnterpreteerd. Verzekerden hebben een contract met een zorgverzekeraar. In principe mag volgens de privacywet alles worden gedaan wat nodig is om dat contract netjes uit te voeren, meldt de woordvoerder. "Bij het contract hoort ook dat er een goed en open contact is tussen de contractpartners. Zeker als er misverstanden worden vermoed, zoals in dit geval dat de tandartskosten van kinderen niet vergoed zouden worden."
Een mooi voorbeeld dat laat zien dat de AVG nog steeds mogelijkheden biedt om gebruik te maken van beschikbare data.
Bron: dataprotection.support
#communityAim2Secure
#Aim2Legal